مدیریت اموزشی

بسمه تعالی

مریم نظری زاده

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

خرداد 1396

مقدمه

در این مجموعه ی سه جلدیِ"رازمدیران برنده و کارکنان موفق" که به زیبایی نوشته و سپس ترجمه شده است آنچه که جلب توجه میکند هدف والایی ست که نگارنده ی این کتاب بدنبال دستیابی به ان است. در این دنیای عجول، پیچیده و پر از تغییر  آنچه در این کتاب می خوانیم  و نتیجه میگیریم  این است که  شادمان باش، زندگی و کار کن. احساس راضیت داشته باش، زندگی و کار کن. میشود کارامد، متخصص،با انگیزه و رهبر بود در عین حال شاد و راضی کار و زندگی کرد .این مجموعه سه کتاب نگرشی کاربردی، مؤثر و انسان محور برای به کاربستن در زندگی روزمره ومحیط های کاری  به ما مدیران می دهد تا از خود و اطرافیانمان انسان هایی سرزنده و با نشاط بسازیم .

***

 

زندگی انسان امروزی انباشته از چیزهای کوچک و بی ارزش است که خود را با آنها سرگرم کرده است. از اینرو ست که دور و بر ما را ملالت و دلتنگی فراگرفته است. این امر طبیعی است زیرا تا وقتی انسان وجود خود را به چالش نیاندازد و به رشد خود اعتقاد نداشته باشد زندگیش کسالت آور خواهد بود.

با مطالعه ی سه کتاب مذکور آموختم که چگونه اولویت های واقعی خود را تنظیم کنم و تعادل در کار و زندگی را برقرار سازم. در کتاب دستیابی به تعالی بدست آوردن مهارت های فردی از جمله مهارت های علمی، عملی و تحلیلی، افزایش اعتماد به نفس و هوش عاطفی و توانایی ترغیب دیگران به اثربخش بودن از جمله مباحثی بودند که باعث تبدیل مدیر خوب به مدیر باکفایات و ممتاز میشوند . این کتاب بقدری در تهییج احساسم مؤثر بود که قسمتهایی از آن را با صدای بلند برای فرزندانم خواندم .

کتاب دوم که هدفش اموزش راهکارهای ساده برای تاثیرگذاری بر دیگران است به مباحثی همچون روابط احترام آمیز متقابل ، موفقیت در انتقال ایده ها و افزایش و بکارگیری هوش عاطفی در تعامل با کارکنان و همکاران، تاثیرگذاری برای جلب حمایت و تعهد، کاربرد همدلی ، تصدیق و گوش دادن فعال برای رفع معضلات و مشکلات پیش آمده می پردازد. (بیان تجربه شخصی ام در رابطه با یکی از خانم معلم ها). مطالعه این کتاب را به تمام کسانی که میخواهند در زندگی شخصی و کاری رهبرانی موفق، شایسته، مؤثر و باانگیزه باشند توصیه میکنم. (این دست نوشته را در وب لاگم میگذارم تا همگان دسترسی داشته باشند و انگیزه ای شود تا کتاب را تهیه کرده و بخوانند).

وقتی که کتاب سوم را مطالعه میکردم میتوانم بگویم که بال در آوردم ، خواندن روش هایی برای گیرنیافتادن در تله زمان کاری طولانی، توسعه فردی و شادی فردی و داشتن اوقات فراغت و افزایش نیرو بی نظیر بود. در قسمتی از کتاب سوم به کارکردن هوشمندانه بجای سخت تر کار کردن اشاره شده بود که در قسمتی اشاره به تفویض با اثربخشی شده بود، پس از پایان خواندن این قسمت یک برگه یاداشت برداشتم و رویش کاری را که دو روز  بود ذهنم را درگیر کرده بود به آقا پسرم تفویض کردم تا انجام بدهد. آنگاه با خیال راحت کتاب را برداشتم تا ادامه ان را مطالعه کنم .

قسمتهایی از این کتاب را که به چگونگی حفظ تعادل و زندگی سالم پرداخته بود را با صدایی ارام و انگیزش بخش برای همسرم خواندم تا ایشان هم تشویق و ترغیب به مطالعه کامل کتاب شوند. این کتاب با سوق دادن ما به سمت تعادل در کار و زندگی میتواند کمک کند تا در افق زندگی بدنبال چشم اندازی نو باشیم و به خلاقیت ، شادی و رضایت خاطر برسیم .

***

نتیجه

آنچه این مجموعه کتابها به ما میبخشد انقدر در زندگیِ بشر امروزی باارزش و نایاب است  که میتوان گفت همانگونه که تنفس، گردش خون و مواد غذایی برای زندگی بدن انسان لازم است ، هدف و منظور غایی نویسنده ی این کتاب برای روح انسان لازم است . برای انسان دور افتاده از آرامش روحی، انسانِ در جستجوی پول، قدرت و مقام و آن چیزی نیست جز شادمانی و احساس رضایت درونی . مطالعه این کتابها راهنمایی میشوند برای شناخت سرچشمه شادمانی خودمان و دگرگونی کامل در نگرش مان به طوری که دورنمایی تازه و زیبا در برابر دیده هایمان گسترده میشود .



Heller, Robert(1932) Essential Managers: Achieving Excellence 

 Johnson, Roy; Eatin, John(1944) Essential Managers:Influenceing people 

Holden, Robert(1965) Essential Managers: Balancing Work and Life


جانسون،روی(١٣٩٤) راز مدیران برنده و کارکنان موفق، مترجم افسانه زمانی مقدم؛ پریسا زمانی فراهانی، تهران:انتشارات سخنکده 

۹۶/۰۳/۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
مریم نظری زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی